Sådan skriver du en god ansøgning

Vores konsulenter deler ud af deres erfaringer

Vi har et hus fyldt med venlige og dygtige konsulenter. De er eksperter i at vurdere dig og dine evner. De ved, hvordan man matcher virksomheder og medarbejdere. Og de ved hvad virksomhederne leder efter. Derfor har vi samlet deres bedste råd til en god ansøgning.

Stop og tænk: ”Hvad er formålet med min ansøgning?” 

Overvej hvad dit overordnede formål er med ansøgningen. Inden du begynder at beskrive erfaringer, personlighed og kompetencer. Mange starter med det forkerte fokus i tankerne. Fænomenet kan beskrives med tre ord: mig, mig og mig. En god ansøgning skal ikke kun handle om dig. Formålet er at sælge den service, den løsning og de resultater du kan tilbyde virksomheden. 

Du skal forklare, hvordan dine kvalifikationer og erfaringer kan opfylde virksomhedens behov. Gerne med fokus på kvalifikationskravene i jobannoncen (eller hvad du kan udlede af prioriteter fra virksomhedens hjemmeside). 

Vis interesse i din ansøgning

Vis at du er interesseret i faget, branchen og virksomheden. En god ansøgning beviser, at du har særlig interesse i dem. De skal føle sig specielle, ligesom når du møder nye mennesker. Du skal vise at du lytter og er optaget af at hjælpe dem. 

Det betyder, at du skal forklare, hvorfor du er interesseret i virksomheden. Det kræver research. Kig på deres hjemmeside. Læs hvad de skriver om sig selv. Læs hvad andre skriver om dem. Eller ring og spørg. En direkte henvendelse demonstrerer din interesse. 

Når virksomheden føler sig hørt, styrker man relationen og skaber tillid. Det er en naturlig reaktion, som kommer dig til gode. 

Personlige kompetencer 

Det handler ikke om dit personlige og private liv med familie, venner og fritid. Det kan være relevant, men det afhænger meget af jobbet. Personlige kompetencer er derimod altid godt at have med. En virksomhed vil altid gerne vide, hvordan du takler udfordringer og muligheder. Hvordan du løser en opgave, samarbejder og tager initiativ. Det tegner et billeder af, hvordan du passer ind i virksomheden. 

Du kan beskrive dem gennem konkrete historier. For eksempel i forbindelse med uddybning af kvalifikationer og erfaringer. Lav en kort beskrivelse af hvordan du vil bruge en kvalifikation til at skabe en mulighed for virksomheden. 

Fortæl en historie om konkrete erfaringer, og bak dine udsagn op med kollegaernes holdninger. Historiefortælling giver et bedre billede af dig, det giver viden der huskes, og det giver en god ansøgning

En god ansøgning tilpasses din modtager

”Hvem skriver jeg til?”

Du skal overveje, hvilken virksomheden du skriver til. Det kan være svært at vurdere, men din research kan give dig ideer. Hvordan er sproget og attituden på hjemmesiden og jobannoncen?

Nogle klare eksempler er at lave en kreativ ansøgning til et reklamebureau, lave ekstra struktur til en stilling hos en revisor, og bruge sælger-tricks til en stilling som sælger. Vis at du har kvaliteter, som virksomheden består af og/eller søger. 

En kort en lang – hvor lang er en god ansøgning?

En god ansøgning skal hverken være for kort eller for lang. Selvfølgelig, tænker du, men hvad betyder det? Det betyder, at en ansøgning sjældent er mere end 1-2 sider lang. Dog skal du nå at vise, at du er kvalificeret til at fortælle, hvorfor du er den rette til jobbet. 

Det er ikke din livshistorie. Du skal ikke skrive alt om dig selv, men de vigtigste ting, som er relevante for jobbet. Og husk, du skal fremhæve relevante kompetencer, men ikke gentage hele dit CV.

Skab overblik i din ansøgning

Det er vigtigt, at du har struktur i din ansøgning. Struktur skaber overblik for din modtager. Og overblik betyder, at din modtager hurtigt kan afkode, om du er kvalificeret til at komme til samtale. 

Der er mange måder at skabe struktur på i en ansøgning. Som nævnt før, er der forskel på, hvem du skriver din ansøgning til. Revisor-stillingen kan måske opsættes i en meget stringent excel-form. Derfor skal du ikke opfattet den følgende struktur, som den absolutte løsning. Men du er meget velkommen til at finde inspiration.

Indledning: Et kort resume. Hvorfor søger du jobbet, og hvorfor er du det rigtige valg for dem? Start gerne med en overskrift. Tænk den som en appetitvækker, der skal gøre din ansøgning mindeværdig. 

Indhold: Selve indholdet af en god ansøgning kan opdeles i tre emner: motivation, faglighed og personlighed. Det er tre elementer som skal beskrives, og gerne i den rækkefølge. Her kommer nogle spørgsmål, som du kan forsøge at besvare:

  • Hvorfor er din erfaring relevant for jobbet?
  • Hvorfor passer du ind, og hvordan kan din indsats forbedre resultater?
  • Hvorfor er du interesseret i faget, branchen og/eller virksomheden? (Husker du? – ”Vis interesse”)
  • Hvilke relevante kvalifikationer kan du bidrage med? Ikke en gentagelse af dit CV, men henvis gerne hertil. 
  • Hvilke personlige kompetencer bruger du til at skabe resultater? 
  • Eventuelt: hvad er dine fremtidige ambitioner for din karrierer?

Afslutning: Opsummér og lav en konklusion på hvorfor virksomheden skal ansætte dig.